SURFDAGBOKEN

2002-05   Nej, jag har inte tröttnat på att uppdatera sidan.. Utan pajat ryggen vilket omöjliggör surfing för tillfället. Hoppas kunna återkomma med surfrapport inom KORT, trol vår/sommar -03. I´ll be back..

2002-05-19 Haga Park, N. Idag var det nästan lite offshore och byigt. Pyttevågorna var roliga att hoppa på och jag hade dem åt "rätt" håll också. Försökte ivrigt med Vulcan med det ville sig inte.. Stack sen ut med 8.3 och formulan gick som ett skott. Hanna var den som stannade längst på vattnet idag liksom Tomas, som visade kämpaglöd.

BILDER

2002-05-17 Haga Park, SV. Idag hade vi förstärkning av Hanna, Charlotte och Tomas på vattnet. Ingen riktig bris idag heller (iaf inte som förra året då man lätt kunnat köra <4.0 till sist!) men det gick hyfsat med 5.9 för mig. Senare gav jag mig också ut med 8.3, det gav betydligt mer drag men ack så jobbigt att gå ut med långa fenan..
Tomas imponerade stort på alla genom att direkt ställa sig upp på brädan och köra, strandstarterna satt som smäck - snacka om talang! Hanna körde 5.9 också, Charlotte 6.3 liksom Per.

2002-05-16 Haga Park, SV. Körde formulan med 8.3 på e.m och det var väl sådär, inget riktig bris kom. Vid 7-tiden på kvällen klarnade vädret upp och vinden ökande såpass att vi alla stack ut. 5.9 fick det bli och eftersom det seglet planar upp ruskigt fort så gick det riktigt bra. Per och Douglas stack också ut men det var inte riktigt bra vind för dem. Vinden höll inte i sig så länge heller.

2002-05-11 Fiskebäck, OSO. Blåste mellan 5-8 ca och periodvis gick det riktigt bra med 8.3. O är ju inte direkt idealiskt i F-bäck, det blev seriös höjdtagning för att komma hem igen.
Träningslägret ägde rum idag och det var faktiskt skitkul att segla på bana, första gången för mig. Hade inte en tanke på att ta med mig en riktig klocka och det hade nog behövts i starten, jag fick tjuvkika på de andra och knep jumboplatsen direkt :-)
Visst är det roligare med tryck i 4.6:an + lilla brädan, men det är onekligen rätt hisnande att speeda på med stort segel, och man är tvungen att tänka mer strategiskt om man skall runt en bana - en annan sorts segling men kul!

Bilder på www.gbgwindsurfing.com

2002-05-09 Gottskär, O.Kom lite för sent för att fånga den riktigt bra vinden, körde mitt största, Fluido 8.3 men det planade inte ens..
Mkt fint väder och massor av folk, men jag var den enda surfaren. Sen mulnade det på rejält och då jag inte ville testa om 8.3:t fungerade som åskledare gick jag in.

2002-05-04 Öckerö, NO. BYIGT! Blåste mycket då Charlotte och jag kom och jag började ånga att jag sålde mitt 4.1 dagen före innan mitt nya kommit.. Fick ta Liquido 4.6 och det var en 7-h-lvetes bump&jumpupplevelse!
Sedan lade det sig lite och ett fåtal stunder var det knappt planing. Mycket nöjd med seglet, lätt i händerna med precis lagom power för lilla mig :-)
Mycket folk på plats, bl a Kate, Anna, Johan, Björn, Johan igen och Venci - rena GWC-mötet. Killarna tyckte väl det var lite för lite vind överlag men vi tjejer hade bra tryck. Fint väder också, det började inte mulna på och regna förrän vi riggat ned.

2002-05-01 St Uddviken, S. Riktigt trött efter riggbygget så hängde jag ändå på när Venci drog ut till Björlanda. Ingen bra riktning och byigt men jag fick tillfälle att prova 5.9 Morpho, härligt! Lite planing blev det men det var för byigt för att vara riktigt bra.
En hel del andra ute..

2002-04-27 St Uddviken, V. Efter att ha byggt på riggdäcket hela dan var man ganska mör.. men lycklig över att det fanns lite tid kvar på kvällen som kunde ägnas åt surfing!
Det blåste rejält, för mycket för att kunna testa mina nya sponsorsegel tyvärr.. Så det fick bli 4.1 och det var bitvis överriggat! Per tog 6.3 som vanligt med det var självklart för stort.
Testade Grundéns handskar men de var för stora, det blev veck i handflatan. Bytte till öppen handflatemodellen i samma veva som Per gav upp försöken att bemästra 6.3 och sin nya bräda, han filmade lite istället.

BILDER

2002-04-21 St Uddviken, V. Inte riktigt lika bra bris idag, men lite planat blev det. Körde Starboard 8.3 och lekte runt lite. Venci körde 6.5 igen men hade knappt styrfart, han roade sig med att ta bilder och filma istället..

2002-04-20 St Uddviken, NV. Efter hur lång tid som helst med fisvindar från NO så var det välkommen med bris från NV! Riggade det nya Fluido 8.3 med stor spänning, det kom rätt bra med bris medan jag och Venci riggade, jag började ångra att jag inte tagit 6.6 med..
Men 8.3 var perfekt till en början, dock var racebommen jag köpt för lång! Längden är bara 216 på seglet så det blir väl till att köpa en ny..
Brisen gav sig strax efter att vi kommit ut men några riktigt goa planingsvändor blev det - underbart! Jag flyttade fotstropparna lite också och det gjorde stor skillnad.

BILDER

2002-03-09 St Uddviken, VSV. Hur &#¤%* kan det vara så kallt i vattnet?? Åkte i och tappade känseln i händerna nästan direkt.. Körde en stund med 4.1 (kunde haft mindre), det brallade på bra och det var soligt och gott!
Gick sen upp för att värma mig och körde en vända till. Åkte fram och tillbaka utan större kontroll och satte knappt några gippar, det var som att köra med två köttkrokar till händer. Vattennivån var mycket hög, jag bottnade inte någonstans i viken tyvärr - det hade ju underlättat!

Två sketna bilder..

2002-02-17 St Uddviken, SSV. Äntligen premiär! Blåste lite för sydligt för att det skulle vara optimalt och allför lite för lilla brädan. Perfekt tillfälle att testa 155:an, vad jag har väntat på detta..
I väntan på mina nya segel fick jag hålla till godo med 6.3:an, min lilla lagning vid nedersta lattan funkade INTE.. Jag fick till slut dra ut lattan helt..inte snyggaste seglet i viken direkt :-) Volanger i monofilmen som skulle gjort Gaultier själv avundsjuk.
Men, men bra gick det ändå! Brädan brände på och jag förundrades över hur loose den ändå var - för den är ju bred som en lagårdsdörr. Jippade som smör till min glädje och var inte tungrodd på minsta sätt.
Däremot finns en del småjusteringar att göra, placeringen av stroppar och mastfot t ex. En del testande kommer att behövas.. Men fy fasen vad skönt att ändå kunna bränna runt i moderata vindar, och freestylekul kan man ha ändå, provade lite backwind och segelsnurr och det kändes kanon! Inatt sover jag gott.
Det var rätt kallt om händerna, jag hade inte diskhandskar under vantarna, det borde jag nog ha haft. Per ville inte segla utan tog sig an digitalkameran med stor iver - grabben tryckte av 50 bilder!

Bilder

2001-11-17 St Uddviken, VNV. Douglas och jag kom vid halv ett, då var redan två stycken ute såg vi. Vi riggade 6.5 resp. 5.3.
Vi fick ta rejält med höjd ut ur farleden för att få fina vindar men väl där blev vi belönade! Fullt drag, sol och fina smådyningar - skön segling och inte speciellt kallt. Ett tag försvann Douglas ut till vänster och jag började tro att något hänt Till sist körde jag iland på ön utanför och började springa upp på höjden för att kunna se om han satt fast någonstans med trasig mastfot eller nåt.. Men jag han knappt upp förrän han kom seglandes, go fart med sitt 6.5.
Det mojnade av efter kanske 1,5 h och mitt 5.3 kändes lite lusigt så jag styrde inåt.

2001-11-11 St Uddviken, V. Douglas och jag kom vid halv elva och det var väldigt tomt på vattnet.. Strålande sol och rejäla vindar men ändå blev klockan runt ett innan tre till kom ut. Vart var alla?
Vinden räckte och blev över, överriggat med 3.7 i byarna och Douglas fick hålla hårt i det minsta seglet han hade, 4.7.. Han fick iaf hårdtestat sin nya RRD.
Fick mig några goa hopp och det är ju alltid kul, men inga noslandningar idag :-). Körde med min gamla CLS vågis, ett måste med så mkt vind och chop. Den må vara gammal men aldrig har jag kört en bräda som gippar så gott som denna, skär igenom allt blixtsnabbt. Och mitt nyligen inköpta 3.7 Core (tack Adde!) kändes otroligt lätt och smidigt trots byarna. Att känna sig överriggad med kontroll är jag inte bortskämd med :-) Hade ett äldre 3.5 innan men det är rena skiten i jämförelse!
Blev inga långa repor för Douglas, 4.7 var helt enkelt för stort. Han fick låna mitt 3.7 och då gick det betydligt bättre. Och nej, jag tog INTE hans 4.7.. Vi åkte hem vid fyrasnåret och kände oss mäkta nöjda. F.ö kom vi först och åkte sist - that´s the spirit!
Filmades en del som förhoppningsvis kommer som MPEG snart. Tror några goa vurpor finns med..

Bilder

2001-11-04 St Uddviken, SV. Vi kom först och det blåste betydligt mindre än igår märkte vi, vi började rigga segel runt 5 och var precis klara då det slog till! Insåg direkt att nu var det max 4 som gällde, både Charlotte och jag fick bita i det sura äpplet och byta till 4.1. Att man alltid ska ha så bråttom...
Väl ute så gick det riktigt bra, seglet kändes ovanligt lätt trots byar på nästan 20. Ändrade lite grann i uthalet från igår och det gjorde susen, kändes som man hade full kontroll trots byarna - mmm..gött! Trickade inget nämnvärt men brädan känns kanon på rakorna faktiskt. Lite bumpig såklart med sin breda nos men längden gör den väldigt lättkontrollerad, klar skillnad mot gamla brädan. Mycket roligare att gippa nu med, man kan minska svängradien så mycket man vill.
Inte kallt idag heller trots grå himmel och spridda regnskurar, men jag hade ont i såren i händerna måste jag erkänna. Ganska många ute men inte lika fullt som igår.

2001-11-03 St Uddviken, V. Vilken rolig dag! Charlotte, Venci och jag var bland de första som kom. Det blåste rejält så både Charlotte & jag riggade 4.1 medans Venci tog det minsta han hade: 5.4. Det var soligt och inte speciellt kallt.
Stack över några vändor över farleden men var ruskigt överriggad där och återvände sedan till viken. Bestämde mig snabbt för att här ska lekas trots den hårda vinden och sena årstiden! Prövade helitacks, dyckjibes, backwinded och någon slags monkeyjibe men det var inte mycket som satt, destu mer goa krascher och vatten innanför dräkten :-)
Charlotte hade lite problem med sin nya bräda, den lyfte rakt upp i luften vid start hela tiden, det visade sig att tampen från nedhalet hade snurrat in sig i mastfoten så att seglet knappt gick att flippa.. Men som tur var var det snabbt åtgärdat. Venci hade fullt upp att hålla sitt 5.4 och det var egentligen alldeles för stort en dag som denna.
Mycket folk ute idag och nästan fullt på parkeringen. Mycket nöjda och glada gav vi oss hemåt då det började mörkna - det blev många timmar idag! Jag fick dessutom en jätteblåsa på höger hand (brukar inte ha problem med det) men så fick man jobba också..
Bilder (Blev tyvärr inget filmat då batteriet tog slut trots brorsans försäkran om att det var fulladdat..*grrr*)

2001-10-28 St Uddviken, VNV. Stack ut tidigt och det var i sista stund jag kom mig för att ta med 3.5-seglet - tur det! Helt tomt på parkeringen då jag kom, men senare kom jag på att jag hade missat vintertiden :-)
Det kändes som stadig, hård vind så jag riggade 4.1. Det kändes på tok för stort kan jag säga, fick omgående byta till 3.5. Perfekt i byarna men kanske något litet emellan, gissar på att det pendlade på mellan 14 och som värst nästan 20 m/s. Himlen sprack upp och solen (samt fler surfare!) visade sig, vinden lade sig något varvid jag bytte till 4.1.
Hittade inte på något direkt roligt idag, hoppad en del och satte en riktigt go noslandning, det har jag inte prövat förr. Man plöjer ned som värsta ubåten och tror att nu är det kört men PLOPP så kommer man upp igen - kul!

Bilder & filmsnuttar

2001-10-27 Askimsviken, SV. Jag och Douglas åkte ut vid 9-tiden och det såg bra ut! Vita gäss och goa dyningar, vinden kändes mycket jämn dessutom. Jag riggade 4.7 och Douglas 5.5, han hade dessutom just fått sin nya RRD och var rätt sugen på att ge sig ut. Funkade fint den första kvarten typ, sen mojnade det av snabbt..
Det kändes som om vinden vred något och Askim funkar bara på precis rätt vinkel..attans! Var inte ens idé att rigga om, vi laddar för morgondagens västvindar istället!

Bilder

2001-10-13 Apelviken, Vbg, SSV. Tja, man var ju bara tvungen att ge sig ut då man åkt hit. 6.3 som vanligt och inte så roliga förhållanden. Runt 5-6 m/s? Charlotte körde också på 6.3 och de andra på lite mindre. Vencis 6.5 hade gått sönder så han hade bara 5.4.
Understa lattfickan på mitt segel gick sönder så jag fick köra utan latta til slut, såg inte så bra ut.. Och det seglet är ju inte gammalt *grymt*.

BILDER

2001-10-04 Askimsviken, SV. Lustig surfdag idag, det blev två vändor.. Först fixade jag ledigt på f.m och då körde jag 4.7.
Möte vid lunch och lyckades sen sticka ut igen vid 15-tiden. Då var vinden sämre, riggade först 5.3 men fick nästan direkt byta till 6.3 iaf.. Ett fåtal andra ute, de flesta på större grejor. Tyckte inte att vinden var riktigt "ren" idag, det var bara blås i mitten på viken. Ute vid kanterna försvann farten snabbt.
Under förmiddagspasset klev jag i ovanför bryggan vid Marholmen och tog höjd uppåt en bit, det var bättre för vinden är lite renare där.
Lyckades köra på en sten (i låg fart tack och lov!) och skada min nya fena *iiii* , klantigt..

Bilder

2001-10-03 St Uddviken, SV. Åkte ut i gryningen innan jobbet, riggade 5.3 och gav mig ut. Vinden är lite osäker såpass tidigt, det var inte fullt drag till att börja med. Byigt värre men det ökade iaf efter ett tag.
Gjorde typ 3 willy-försök men det blir inte riktigt 180 grader av det.. Vågar inte hålla kvar och stampa ner på brädan utan släpper allt *s*, då blir det ju ännu värre.. *usch*.

2001-09-30 Torkelstorp, Kba, SE.Kunde blivit bra enligt DMI, blev lite besviken.. Lite byigt och strax under planing hela tiden. Mycket lågt vatten men inget sjögräs. En del andra men knappt någon ute på vattnet då vi kom, runt 15-tiden. Vill inte gnälla, men det var kallt faktiskt!

2001-09-18 Sillvik, NNO. Åkte ut i arla morgonstund, i sällskap med gryningen riggade jag mitt 6.3... Ähh, det låter ju som en Harlequin-roman.. Iaf så var det rätt lugnt såpass tidigt, men efter 2 repor så kom vinden äntligen. Fullt blås med 6.3 men hann inte bli överriggad innan det var dags att åka.
En buss (modell mega-dragspel) stod prydligt parkerad på hållplatsen då jag skulle åka, vilket gjorde det en aning svårt att smita ut med folkan. Chauffören satt väl och klämde nånstans men till slut kom jag ut, kanske att man skulle snegla lite på tidtabellen..

2001-09-15 St Uddviken, S. Skulle ev komma vind till kvällen enligt DMI, sugen att surfa stack jag ut i sällskap med en annan surfare, egentligen för att visa vägen till viken. Trodde det skulle vara tomt med det var faktiskt runt 5-6 andra där. Det blev 6.3 (måste skaffa en 7.0 snart!) resp 6.4 för oss och det gick inte fort..planade inte alls faktiskt, men vi höll ut - vinden skall ju komma :-)
Ingen vind kom, däremot regn...MASSOR med regn. Vi härdade ut så länge vi kunde men sedan kapitulerade vi, vi fick doppat oss iaf.
Höststormar! Ni FÅR hemskt gärna korsa våra breddgrader...snart!

2001-09-09 St Uddviken, N. Länge sedan SMHI hade SÅ fel, ökande 14-17 på e.m blev istället till möjligen 14 i byarna. Och så byigt det var sedan... Mycket frustrerande! Men, men, gott att vara på vattnet iaf. Maria var på plats först och riggade sitt nyinköpta 5.3, Per tog 6.3, Douglas 6.5, Pettson 6.nånting och jag 5.3 (eftersom Per lagt beslag på 6.3 *hrrmmm*).
Otroligt kul att testa lilla grisen i bättre vindar (än fredags morse), hoppar på allt och väger INGENTING! Svänger väldigt snävt om man vill till skillnad från Air:en som ju hade sin svängradie som utlagd på räls.. Tyvärr var det ju mkt byigt vilket gjorde att alla egenskaper var svåra att testa. Men småhopp + lite backwind kändes kanon..
Vi gav oss ut på en längre utflykt för att nå jämnare vind, i riktning mot Rörö ungefär. Vinden var starkare här och det var grov sjö. Grisen flyger ju på allt så jag skulle ha velat haft njurbälte nästan :-). Landade illa en gång och flög över styr, men en sak är smart med superkort bräda - bommen kan inte slå ned på nosen. Runt 4 la vinden sig och vi drog hemåt och packade ihop.

2001-09-07 St Uddviken, SV. Stack ut innan jobbet, ivrig att testa nya brädan. Det blåste inget vidare så tidigt på morgonen tyvärr men ett par meter med planing blev det iaf..
Det lilla jag hann uppfatta var att brädan var oerhört lättstyrd, lägg tyngden rätt och den svarar omedelbart. Men å andra sidan sticker den åt helskotta om man inte placerar sig rätt :-). Kändes mkt ovant med så kort bräda (239 cm), man undrade hela tiden var nosen var någonstans! Men chansen att paja nosen vid kastfall minskar ju dramatiskt.. Mycket ivrig att testa mer under helgen - och vind skall det tydligen bli också!

2001-08-28 St Uddviken, NNV. Smet tidigare från jobbet och borde inte gett mig ut pga en brutan tå men missade man årets bästa dag (igår!) så finns det inget som stoppar en..
Per och jag kom vid två och då hade det mojnat av lite enligt de som var på plats. Per riggade 6.3 och jag tog 5.3. Kändes väl rätt så ok för vinden ökade något. Efter kanske en timma så droppade det men vi höll ut och snart så brakade det löst. Det brallade på så jag trodde seglet skulle gå sönder, fick rigga ned till 4.1.. Per körde som vanligt vidare med 6.3 *crazy*.
Senare blev det byta igen till 5.3 och vid halv sju var det dags att lägga av. Rätt mycket folk men inte som igår då det tydligen inte fanns en ledig kvadratcentimeter över..

2001-08-26 Torkelstorp Kba, S. Då Charlotte & jag anlände var det väl inte man yvades direkt.. Men strax efter, medans vi riggade, blåste det upp och det gick vita gäss längre ut. 6.3 körde vi båda och det var kalas men fy vad mycket sjögräs det var, det fastnade massor trots gräsfena.
Sen mojnade det av betänkligt och det roliga var slut..

2001-08-12 St Uddviken, SV. Att jag aldrig lär mig! Riggade 4.7 och gav mig ut, men höll det i sig..nej... Fick byta till 5.3 vilket var helt ok innan det mojnade ännu mer. Maria kom ut oxå, hade bara 4.7 med sig så vi var båda rätt underriggade till sist. Tre killar körde 8 kvadrat utan större problem så det var skillnad. Många surfare ute idag dock, fler än igår..

2001-08-11 St Uddviken, V. Fick höra då jag kom att ett regnväder just dragit förbi och att vinden då ökat. Riggade 5.3 och gav mig ut, dröjde inte länge innan jag fick byta till 6.3.. Man ska inte ha för bråttom utan avvakta och se efter regnskurar...
Ove körde 7.6 vilket gick fint, vi var båda förvånade att det inte var fler ute trots sol (till sist) och fin vind med bra riktning dessutom. Tränade ihärdigt "jipp-body&sail180-flip-tricket" (alla fattar va?) utan att lyckas men det är nära nu..
Ove var en darling och tog lite bilder med digitalkameran, kul leksak. Imorgon skall det visst blåsa ännu mer, man hoppas.

2001-08-10 St Uddviken, SSV. Åkte ut strax efter 5 för att hinna innan jobbet, för sydligt och väldigt byigt. Riggade 5.3 och det var stoort i byarna, men det nya seglet tålde förvånansvärt mycket ändå - kändes inte ohanterligt. Hoppas på vind till helgen.

2001-08-02 St Uddviken, V. Ångesten var stor över att jag inte hade tid att surfa igår, så ut stack jag trots lusiga vindar. Att Mattias lyckats kicka igång digitalkameran med hjälp av extra minne kanske hade något med saken att göra...vet inte ;-). Extremt lågt vatten, fick gå lååångt ut och ändå drog fenan i ett par gånger, packade ihop rätt snart, det här var en riktig nödgrej.. Lite rutor hann dock tas, 4 av 23 filmer var acceptabla (knappt), *hrrmmm*

Filmer

2001-07-31 St Uddviken, V. Mindre vind och mer byigt än igår, toppade på 12-13 i byarna?
Riggade nya 4.7 och det kändes bra till en början. Ingen annan var ute så det var en verklig kontrast mot igår. Gav mig f-n på att flippa runt brädan och lyckades nästan, men den måste upp mer för att komma runt ordentligt. Efter 2 timmar sådär så avtog vinden något, Östen var nästa man på plats (5.9) och kort därefter anslöt fler.
Riggade upp till 5.3 (wow - hela linjen provad på 2 dar!) och körde till 4-tiden ca innan jag lade av. Gjorde några backwind i full fart med lovarts segelflip (ja,ja, det har säkert något riktigt namn) som gjorde mig riktigt glad. Jag har lärt mig att man inte ska fega ur sånt för att det blåser apa - det gör ofta det hela mkt lättare istället!

2001-07-30 St Uddviken, V. Wow, idag skulle jag få prova mina nya Core-segel, ingen tvekan! Runt 13 m/s då jag kom, skulle öka under e.m så jag riggade 4.1. Det var något för litet till en början men ett sådant lätthanterligt segel! Som en fjäder i händerna men ändå "fanns" det där, ännu bättre blev det då vinden ökade uppåt 16 m/s under e.m.
28 fenan var stor till seglet så jag bytte, men nya fenan hade småtrasig adapter och det kändes inte bra. Då jag tittade ned under segling såg jag att det stod upp en liten vattenstråle ur fenskruvshålet på brädan, som en liten fontän :-) Det kan ju verkligen inte vara bra för aquadynamiken..
Bytte till gamla CLS vågis och det kändes bättre då vinden tog i. Ville verkligen poppa runt brädan i stil med air jibe eller willy, men till min stora ilska vågade jag inte satsa. Jag antar att jag är rädd att spetsa mig på fenan igen, *ahhhhh* vilken fegis man är. Men satte helitack i kuling - det har jag aldrig ens försökt innan. Var mkt nära att lyckas med en s.k "dildo" oxå men det var nog ren tur för jag föll rejält då jag gjorde nya försök.
Per drog till España idag och andra var på semester men jag fick sällskap av Ove samt massa andra surfare, mycket folk på plats en sådan här kanondag. Stackars de satar som satt fast på jobbet. På väg hem mötte jag en del som utan tvivel kom direkt från jobbet, de som med febrig blick trycker gasen i botten och tar kurvorna på två hjul. I know the feeling...

BILDER

2001-07-29 St Uddviken, SSV. För mkt syd idag, men då prognosen var starkare vindar norrut ville jag inte åka ned till T-torp... Det hade säkerligen varit värt det.
Byigt, några planingsrundor med 6.3, inte förrän sent på e.m kom det ut några till och vinden ökade något. Ett gammalt rör till en brygga (som vanligtvis står synligt ovan ytan) låg en bit under vattenytan och vem körde på det om inte jag! Well, bara man slipper bli spetsad så.. Efter att ha bänt/dragit en del så är det numera synligt igen, borde tas bort!

2001-07-22 Torkelstorp Kba, SSV.Lite mer vind än igår, funkade bra med 6.3. Massor av sjögräs som fastnade ofta trots gräsfena, bara man har fart så går det bra men innan man når planing så fastar en massa skit..
Försökte mig på ett trick jag sett på dailydose-siten, kallas dildo av någon konstig anledning, men ramlade i slutet varenda gång. Jag får sån spinn på seglet så jag flyger av, sen är jag urkass på clew-first vilket man definitivt måste behärska för att klara detta ;-)
Soligt och varmt och både surfare och kitare ute, gott & varmt men ack så lågt vatten..

2001-07-21 St Uddviken, V. Runt 8 m/s när det var som bäst men mest låg det nog runt 6, körde 6.3 som vanligt. Några goa planingsrepor blev det men resten av tiden blev det trickträning. Avdelningen gamla insomnade trick kom idag till nose-sink tack som tränades ihärdigt åt båda håll. Sen lite backwind med försök att ha ryggen till seglet (så där fräckt som vissa gör på omslag till surftidningar *hehe*), detta blev dock betydligt mindre lyckosamt..:-)

2001-07-15 St Uddviken, SV-V. Såg ut som igår ungefär, körde 5.0, Per 6.3. Något jämnare vind gjorde det lite behagligare än igår förstås.. Runt 3-tiden vände vinden till väst och strax efter mojnade den av.
Dagens tråkiga sak var att någon snorunge gjort sönder tanklåset med en skruvmejsel, detta märkte jag då jag skulle tanka på väg hem och locket inte gick att öppna..

2001-07-13 St Uddviken, SSV. Byigt, byigt.. Tog 4.1, Ove riggade 5.6. Vinden lugnade sig något sedan och då Per anslöt så riggade jag upp till 5.0. Per valde i vanlig ordning 6.3 vilket han som vanligt höll utan problem fast byarna var grymma emellanåt. Lite för sydlig riktning för att det skulle bli optimalt.

2001-07-12 Torkelstorp Kba, SSV.Finns bara ett ord för dagens aktiviteter: KRIG! Var först överriggad med 3.5, fick ta den lilla vågbrädan till. Fick byta till freestylen då jag har gräsfena till den (mkt gräs!)och ojsan vad man flög..
Vinden var mkt byig och då den la sig något tog jag 4.1 istället, ville träna lite tricks med det blåste för mkt helt enkelt. Vädret var inte det bästa, småregn och mulet. Plötsligt kom ett blygrått bälte in över vattnet och syndafloden beväpnad med hagelkorn tog vid. Regna småspik har man ju hört talas om men det här var mer som att få en fakirsäng rakt i fejan. Ett tag trodde jag linserna skulle trilla ut och jag hoppade av och sökte skydd under seglet.
På något sätt lyckades jag landa på fenan vid ett misslyckat hopp, chuck sa det, rakt genom nya dräkten och in i knät. Det verkade inte så illa så jag körde vidare. Typiskt att gräsfenan var så smal och vass tänkte jag, detta skulle det dock bli ändring på..
Något senare vänder jag vid den lilla hamnen längst in och på väg ut igen får jag känna på G-krafter.. Toköverriggad med full fart kör jag på en stenbumling, gör en ikrokad forward utan bräda med avslutande whiplash-snärt som heter duga. Fan, fan, fan tänkte jag, nu är väl boxen prydligt dissikerad från brädan. Men till min enorma glädje är allt helt, tja, utom fenan då..
Slipar till den så gott det går och sticker ut igen. Det gråa vädret sprack upp och solen tittade fram, vinden blev lite jämnare så jag tänkte att jag ska inte ge mig! Körde ca 1.5 timme till men sen sade knät och ryggen ifrån.

2001-07-11 St Uddviken, SV. Lite för sydlig riktning för att det skulle bli riktigt bra, syd blir byigt här.. Körde 6.3, lojt ibland, överriggat ibland.
Svårt att hitta på något roligt då vinden flukturerade så, hoppas det blir bättre imorgon.

2001-07-08 Torkelstorp, Kba, OSO. Åkte ned vid 11-tiden, såg rätt bra ut även om det inte var överdrivet mkt vind. Tog mitt 6.3 som vanligt och Maria riggade sitt nyinköpta 6.8 GUN(spännande!). Det såg lite konstigt ut trots att både nedhal och uthal var bra. Det visade sig att lattorna var spända till max och att det behövdes släppas.. brukar ju alltid vara tvärtom tycker jag..
Planade på rätt bra utåt fjorden men vinden var lite i underkant, den toppade på ca 10 men var väl mest 6.. I byarna gick det bra, Maria hade ingen gräsfena så det verkliga testet av seglet får vänta lite. Jag provade det och tyckte att det kändes väldigt lätt och balanserat. Själv tränade jag lite helitacks och duckjippar i svag vind (inte helt lätt..), man hamnar clew first i någon slags konstig position. En del badande blev det men vattnet var så varmt så det var välkommet, Maria körde i endast baddräkt.
Vid 15 la vinden av och en mörk åskfront närmade sig snabbt, då lade vi också av.

2001-07-01 St Uddviken, VSV. Inte en bil på parkeringen då vi kom, inte blåste det mycket heller men det skulle ju komma... Ove anslöt och vi avvaktade lite tills vinden ökade. Per och jag riggade 6.3, Ove 7.6.
Upptäckte att min nya freestylefena inte passade perfekt i fenboxen utan stack upp 1-2 mm, bytte till min gräsfena som sitter som handen i handsken. Får väl ta och slipa ned den andra *suck*. Runt tre på e.m ökade vinden rejält och jag var rädd att bli duktigt överriggad men det gick så bra så. Marias kompis (som jag alltid glömmer namnet på) gjorde dock en praktfull volt i sina 8 kvadrat så hela seglet sprack, aj, aj, aj.
Försökte mig på 360 med snärt (Bender?) men gav upp efter 3 försök *skäms*.. Provade även att köra barfota men tyckte det var halt trots bra halkskydd på brädan, är man van vid skor så känns det helt enkelt bäst. Solen hittade fram bakom molnen och massa surfare till slut, en riktigt bra dag!

2001-06-30 Torkelstorp, Kba, S. 6-10 m/s, kunde det bli något av det? Träden vajade lite hemmavid så Per och jag körde ner. Var bara tvungen att segla då min nya mast kommit, spännande..
Såg rätt bra ut då vi kom men det var bara fåtalet andra där. Gräsfena är ett måste här vilket Per blev varse, han fick ge upp efter att ha bogserat åtskilliga ton med sig. Men jag hade en passande fena och hade en sån där fantastisk dag då man inte kan sluta plana, brädan går liksom av sig själv. Tränade backwinded med full planing, försökte oxå lite med duck tack men det gick inget bra.. Oj vad masten var bra, riggen blev väldigt lätthanterlig och "responsive", inget annat än 100%are i framtiden!
Bilder här

2001-06-23 Uddnäs, Mjörn, N. Först åkte vi till Stenungsund men inte var det mer vind där inte.. Vi hälsade på vid Mjörn och där blåste det såpass att Per och jag riggade 6.3 och gav oss ut. Gick bra ett tag med sen mojnade det av, bättre har vi upplevt..

2001-06-09 St Uddviken, V. Soligt men rätt byig vind. Körde 5.0, kändes lite litet emellan byarna men jag orkade bara inte rigga om.. Maria körde 5.6 och Ove riggade sitt 7.6, så det var rätt stor spridning på storlekarna. Övade backwind med full planing och försökte sail 360 likaså, men det gick väl inte lika bra..
Men det blåste iaf mer än SMHI förutspått så man får hoppas på samma imorgon!

2001-06-08 St Uddviken, SSV. Gick upp med solen för att hinna surfa innan jobbet, helt öde var det (konstigt va? :-)) då jag riggade mitt 4.1 och gav mig ut. Det var byig vind med rejäla byar emellanåt, uppåt 16 skulle jag tro. Lite för sydlig vind för att det skulle bli optimalt tyvärr men bara man får tid på vattnet så..
Blev chockad över hur kallt det var i luften, blev såpass avkyld att fingertopparna nära nog domnade av (!) och detta är JUNI månad *suck*.
Åkte även ut efter jobbet, det riggades 4:or hörde jag och jag gasade glatt ut efter jobbet med stora förväntningar. Men vinden hade droppat av lite, var väl iofs runt 15 i byarna men det var alltför byigt för att vara riktigt njutbart. Körde 5.0 vilket var ok endast i byarna, vinder verkade byta riktning helt plötsligt också. Folk hade kört på allt mellan 8 och 4 men inget var riktigt bra, för ojämn vind helt enkelt.

2001-06-03 Långesand, Öckerö, NNV.Per och jag åkte ut ganska sent, prognosen var 8-12 (dock kulingvarning söderut i Kattegatt) och det såg ut att vara i underkant av det då vi anlände. Jag riggade mitt 6.3 med lite mer nedhal än brukligt och det gav resultat direkt! Planade upp mycket fort och stabilt trots att vinden inte kändes så stark. Körde över till Björkö och tillbaka, vid starkare vind så brukar det bli roliga chop i farleden men de var allt små idag..
En stund senare anlände Maria och några av hennes kompisar från Stockholm, vinden mojnade strax efter att de givit sig ut. Inte ens med 7.5 gick det särskilt fort.. Men vad gör det då man är flera på vattnet - kul ändå! Synd för Per som kallt avvaktade mer vind men som missade det hela, han blev inte "doppad" ens. Men han tog lite kort iaf, som brukligt inga actionbilder direkt men håll till godo! :-)

2001-05-27 Haga Park V. Sista dagen och förhoppningsvis lika god vind som igår, och se den kom runt halv två. Optimistiskt riggade jag 4.1 och trodde benhårt på da capo från igår, funkade INTE, riggade upp till 5.0. Kände mig lite dum, som de där typerna som har alla upptänkliga segel men som ändå ägnar den mesta tiden åt att rigga om..
Vinden låg rakt på idag vilket gjorde att vågorna var hoppbara från båda håll - skönt när man är så himla enfotad. Vid halv fyra var vi tvugna att lägga av inför den långa resan hem. Det sved lite då vinden bara verkade öka och öka, bussen höll sig knappt på vägen då vi styrde kosan hemåt.
Summa summarum: en supertrevlig surfhelg med massa trevligt folk, en tanke skänks till de stackare som av olika anledningar inte kunde komma med, Pettsson, Charlotte och Ove såklart - nästa år friends!

BILDER!

2001-05-26 Haga Park SV. Oj, oj, idag blev det till att testa alla segel nästan! Gött det eftersom det blåste skitvind=inget surf under fredagen. Vi kom tidigt och vinden var inte så stark. Men ut vill man ju så det fick bli 6.3 igen..
Vinden ökande efter ett tag och Per riggade ned till 5.8 och jag till 5.0. Vågorna/dyningarna från syd växte sig allt större liksom vinden och det slutade med 4.1 (tilläggas kan att det hade tom funkat med 3.5:an..). Tyvärr hoppvågor från "fel" håll, det blev till att flyga utan större kontroll..
Vid sandbankarna blir småvågorna rätt branta trots att de är små så man fick se åtskilliga hopp från duktiga surfare. Vinden och vågorna lockade fram alla freestylenissar och det bjöds på fina trick, loopar, vulcanos, willy skippers och massa annat godis - bara att titta och njuta. Själv höll jag mig till duckjibes och backwinded, det var vad jag förmådde.
En fräsig kille la en forwardloop framför näsan på mig när jag var på väg in (på ett vattendjup av typ 50 cm) och det var inte ett läskpapper emellan kan jag säga, jag väjde allt jag kunde och var impressed, men lite dumkaxigt var det..
F.ö var det grymt mycket folk, massa fler tjejer eftersom RAN hade läger där - jättekul!

2001-05-24 Haga Park NV. Efter att ha anlänt sent dagen före kändes det skönt att utvilad rulla in på Hagas surfparkering. Det blåste sisådär men ivriga som vi var så riggade vi snabbt upp våra 6.3:or. Det gick inget vidare..
Det var bara "Formulafolket" som hade lite fart, de med GO, Supervision, Techno och sina 8.0-segel. Själv blev jag närmast förbannad över hur dåligt det gick, spinouter och allmän seg-kola-känsla i allt.. Per kände likadant men det berodde väl på för lite vind i kombination med alla de småvågor som sandbankarna genererar.
Well, vi gick iland och väntade, runt halv fyra kom vinden och jag fick rigga ned till 5.0. Det kändes mycket bättre även om det inte höll i sig så länge.

2001-05-20 St Uddviken/Björlanda Kile VNV.Jippi, ännu en dag då träden utanför huset rasslar! Per och jag gjorde oss ingen brådska idag, vinden skulle hålla i sig och dessutom var vi lite möra efter gårdagen.
Vi anlände vid 12 och då var det bara en annan surfare där, gråa moln hade väl skrämt bort de andra.. Eller så var det många som var för möra för att orka en dag till.. Det verkade blåsa något mindre än igår men vi riggade samma, Per 5.8 och jag 4.1. Väl ute på vattnet ökade vinden och det blåste stundtals MER än igår. Runt 4-tiden kom solen och det blev riktigt trevligt! Lite videofilmande blev det men när ska jag få tummen ur att lägga upp MPEG? :-) Få se vad som händer framöver, det VORE ju synd om ni inte fick se min goa faceplant efter nåt misslyckat trick, jag har fortfarande saltvatten i näsan!

2001-05-19 St Uddviken/Björlanda Kile VNV.Jag är inte religiös men det måste vara en högre makt bakom dagar som denna! Sicken dag, strålande sol, runt 14 m/s och så många surfare att det inte ens gick att räkna dem. Dålig start dock, glömde väskan med fenor & mastfötter hemma och fick köra i ilfart tillbaka..
sedan riggade Per 5.8 och jag 4.1, var tveksam om det skulle räcka med det gjorde det! Försökte hoppa lite, köra duckjibes och backwinded, men det är lite svårt med så stark (och lite byig) vind.. Ove kom oxå och körde 5.7 och den storleken var rätt till killarna.
Allra roligast var att träffa på två tjejer till som surfade, oxå med segel runt 4. En av dem kommer jag att träffa på Öland till helgen vet jag.. Något mindre vind att vänta till söndagen men man får väl se det som en chans för underarmarna att inte behöva jobba lika hårt :-)

2001-05-06 Hjällsnäsviken, Mjörn, NO.Buden var många om vart vi skulle åka, Möttvik, Lilleby, öarna, Gottskär eller Mjörn. Efter ett telefonsamtal, som kunde bekräfta att det blåste "mycket", åkte vi till Hjällsnäsviken. Dessutom kunde lillebror där kanske videofilma lite? Det blev till slut Anna som fick ta över kameran och ta några rutor.
Massor av vita gäss var det första vi såg och man kände riktigt hur adrenalinet steg, what a feeling! Både Per och jag riggade 6.3 och det var tidvis bra överriggat - gott! Tyvärr blir hoppramperna på babord i viken men en och annan kan man ta, annars fegar man lite pga kylan och ägnar sig mest åt gippar och stagvändningar. Vattnet var bra mycket kallare än i havet och NO-vinden kylde av rätt bra även om solen strålade, det var INTE varmt om fingrarna.
Pers fena har sett sina bättre dagar och han provade den enda andra som passade hans box, en 24 wavefena. Det var väl inte riktigt idealt till seglet... Det blev till att byta tillbaka till den gamla med lite spinouter på köpet.

2001-05-01 Björlanda Kile, V. Kunde inte sticka ut förrän efter 18 men vinden höll i sig! Det blev runt 10 m/s & sol som lovat och det blev ett perfekt tillfälle att prova Trixx 6.3. Per körde gamla VS 6.3 och jag kan väl inte säga att jag saknar det efter att ha provat nytt.. Vilken känsla då byarna direkt omvandlas till acceleration istället för att rycka i armarna. Upp fort i planing och sedan bara plana och plana....det finns inget bättre!
F.ö kan jag meddela att jag blivit tvungen att spika igen mitt källarförråd då tjuven varit nyfiken igen, nu är det så grundligt gjort att INGEN kommer in förutom garanterat behöriga. Det diskuteras var Bush ska kunna bo säkert under sitt besök här - *ssst* Han kan bo i mitt förråd!

2001-04-04 St. Uddviken, S. Gud så underbart det är att doppa tårna efter detta minst sagt långa uppehåll. Med jobb och stöld och gud vet allt som satt käppar i hjulet, var det ljuvligt med premiär.
Åkte ut vid 15-tiden, regnade och såg rätt pissigt ut. Men riggade 6.3 och hade ett smärre h-vete med att fixa till allt smått. Blev av med alla mina egna tillbehör i mars och bl a så var fenskruven för kort... Lyckades fixa det dock. Ove kom ut lite senare och vi planade på riktigt bra i viken. Det gråa vädret försvann och ersattes för en period med blå himmel och strålande sol just vid kustbandet, mums!
Körde utan handskar vilket funkade fint. Tack vädergudarna för denna dag! Meeeeer....

2000-10-29 Torkelstorp Kba, SSV. Kom vid 11.30 och då var det redan flera stycken ute. Strålande sol från en blå himmel och runt 13 m/s lockade folk. Körde 4.7 och sjögräsfena vilket funkade fint. Försökte på allvar med Willy Skipper men fick inte runt brädan ordentligt, så det blev några härliga krascher. Charlotte kom vid 14, riggade först 6.3 men vinden ökade så det blev nedriggning till 5.0. Nu kom även molnen och det blev betydligt kallare då solen försvann. Men en toppendag var det - bara att hoppas på fler snart!

2000-10-21 Torkelstorp Kba, SSO. Började dåligt då Per hade glömt sin väska med dräkt och skor. Turligt hade jag en gammal damdräkt liggandes i bussen som han fick åla sig i, det klämde på vissa ställen.. Mina nya varma vinterskor passade rätt bra oxå, men jag fick då ha ett par gamla med hål i - och det var riktigt kallt!
Riggade 4.7, Per tog 6.3. Det var runt 9-14 och relativt byigt, det blev det klassiska: kajka ibland och nästan överriggad i byarna. Fortfarande en del sjögräs kvar så jag bytte till gräsfena till sist, det är otroligt vad en enda liten strå kan sinka en! Ca 5-6 till ute men inga kitare denna gång. Summerat kallare än jag trott men superduperskönt att ha fått surfat igen, nästan 1 1/2 månad sen sist!

2000-09-10 St Uddviken V. Per och jag anlände vid halv tolv och det såg mkt lovande ut, flera var redan på plats men det såg ändå ut att blåsa lite mindre än vi hade trott.. Vi riggade 6.3 resp. 4.7 och det var ett bra val.
Efter ca 1 timma så blåste det upp ännu mer, det var runt 15 m/s, och måhända var vi lite överriggade. Per har iallafall blivit en hejare på att hålla sitt 6.3 i vilka vindar som helst och han brände på utan problem.
Själv blev jag åter igen imponerad av 4.7:an, den verkar tåla hur mkt vind som helst. Vanligtvis riggar jag 4 kvadrat utan att blinka en sån här dag.. När vindarna ökade ännu mer så nödgades jag byta ned till den lilla CLS-brädan, den andra gick inte att hålla.. På babords halsar (inte mitt favorithåll direkt..) var det rena manglingen ute i farledens vågor, man ser rampen komma och ber en tyst bön men flyger huvudlöst ändå..
Per tog lite kort på bl a mig och Pettsson så snart kommer de upp på sidan hoppas jag.. Molnen försvann i takt med att vinden ökade och det blev en otroligt fin dag, massor med folk på plats och jag är mer nöjd än på länge, trots ett par sargade händer och en knäckt mast :-) Foton här

2000-09-09 Torkelstorp, Kba, VSV. Jag och Per kom vid 10-tiden, då var det redan 2-3 till på plats. Solen tittade fram och vinden verkade ligga på ca 13. Per tog 6.3 och jag 4.7 NR, ett segel jag inte använt mycket alls, men ju mer jag använder det destu bättre tycker jag att det är! Det är ju kul när det går åt det hållet...
De flesta höll sig borta från den södra delen av viken, antagligen för att där fanns stora sjok av sjögräs. Men där fanns oxå de största dyningarna så jag bytte till gräsfena... Charlotte kom efter ett tag och körde 5.0, tyvärr mojnade det rejält då, efter 15-tiden var det lusigt.. Guppade runt och tränade lite freestyle, kunde konstatera att Wave Classic inte hade varit aktuellt för mig :-)
Ett par kitare kom då vinden la sig och strax efter kom farbror polisen. De stod och spejade och antecknade lite. Vi blev väldigt nyfikna vad de egentligen gjorde, hade någon klagat? För de två konstaplarna såg inte ut att vara intresserade för egen del..
Kollade vädret sedan och det mesta av vinden var uppåt Skagerack så det var en liten miss att åka söderut - imorgon får det bli norrut tror jag! Dessutom hade nog SV varit bättre, mer rakt på.. (Foton här)

2000-09-03 Hjällsnäsviken, Mjörn, NO. NO svårast i stan...brukar vara bra uppe i Mjörn dock. Såg mkt bra ut då jag kom fast det regnade och var riktigt kallt. Riggade 4.7 och drog ut med regnet som piskade i ögonen. Riktigt drag var det, 13-14 som mest. Sandbottnen grundar upp snabbt här och vågor har en ca milslång sträcka att bygga på så det fattades inte luftfärder.. Fast bara på babord och det gillar vi inte...
Brukar vara en och annan här men idag var jag ensam, förutom de båtägare som kom till/från hamnen. Var nöjd över att ha kunnat träna jippar i relativt stora vågor - det gäller att få ett hum om den där tajmingen..

2000-08-24 St Uddviken, V. Hade bara tid innan jobbet så jag kom dit vid 6-tiden, det började precis spöregna då och vinden dog.. Men, men det brukar alltid kicka in efter ett tag, så det vara bara att vänta. Jag var inte ensam iallafall, utan en kille på Axxis & Hawk var oxå ute. Det blev lite småprat medans vi huttrande väntade på vinden. Efter ca 30 min kom den, riggade 4.1 och satte på störtkrukan (better safe than broken nose :-)). Byig vind som med vilja nådde upp till ca 14 i byarna men tur jag åkte ut, för det blev ju ingen kuling på e.m..

2000-08-20 Torkelstorp, Kba, SV. Per och jag stack söderut till Kungsbackafjorden vid 12-tiden. Blåste runt 13 m/s men det var inte så många surfare ute, destu mer kitare istället. Per tog 6.3 som vanligt medans jag riggade 5.8 först. Nytt segel för mig, ovant och lite stort i byarna så det fick bli 5.0 efter ett tag.
Var nära att verkligen skada mig också, vid en duckjipp skar brädan fast i en våg, den tvärstoppade medans jag och riggen flög framåt. Tyvärr blev det en magnifik faceplant..:-) Körde näsbenet i masten så det knakade och tänkte att nu är det kört.. Brorsan konstaterade att näsan var rak men aningens blå. Nu, efter några timmar, är det blålila och stooor..*fniss*

2000-08-07 Fiskebäck, VNV. Kom vid ett och mötte vita gäss och närmast klarblå himmel, riggade 4.1 och tog min minsta fena. Bad en liten bön om att slippa köra på något (Vilket är LÄTT hänt här) då denna fenan är den enda hela jag har kvar..
Väl ute fick jag strax ångra mitt segelval, inget riktigt drag och choppigt vatten - inte en kul kombination. Riggade upp till 4.7 och det kändes kanon! Charlotte kom vid tre och tog sitt slitternya 4.1 - fasen vad ny monofilm är vacker! Nu började det blåsa upp, vindmätaren visade medel 16 m/s och topp på 19, vete tusan om det verkligen stämde, men jag orkade inte hålla 4.7.. Svor en ramsa värdig Kapten Haddock och styrde inåt mellan stenarna för att återigen rigga 4.1. Nog dags att uppgradera till segel med bättre twist eller kanske bygga på de där 55 kilona..:-)
Per kom vid fem och körde på 5.1. Jag lade av en timme senare och kände mig väldigt nöjd. Men jag måste säga att om man inte är försiktig så skrapar man grejerna mer här på en dag än på ett helt år i Björlanda.

2000-08-06 St Uddviken, SV. Kom vid 12, det såg riktigt dåligt ut då.. Satt och väntade och då Per kom vid 14-tiden så började det blåsa upp. Charlotte och Ove kom sedan också, vi tjejer riggade 5.0, Per 6.3 och Ove 7.6.
Vinden var lite byig till att börja med och vi körde mest ute i farleden vid Björlanda Kile - där var det renare vind. Strax innan 17 ökade det rejält och då var vi alla ÖVERRIGGADE.. Väl över 15 m/s blev det och då jag skriver detta låter det som styv kuling utanför fönstret. 10-15 är prognosen för imorgon..

2000-08-05 St Uddviken, SV. Äntligen lite riktig vind! 7-12 var det lovat och det låg väl ungefär mittemellan. Per och jag gav oss ut på 6.3 resp. 5.0 först men det var kanske inte riktigt ok. Per riggade upp till 7.1 och jag tog över 6.3, underbart att plana lite igen..
Efter si så där 5 timmar, runt 15-tiden, så ökade vinden och jag var lite mosig i armarna (nähä?) och riggade ned till 5.0 igen. Vid det laget hade Charlotte och Ove också mött upp plus en hel del andra, alla lika svältfödda på riktig vind. Och om prognosen stämmer så blir det iaf två dagar till med vind!!
Veckans miss var att köra på en sten nära land (varför orkar man inte gå de sista metrarna in till stranden?!) så att en stor bit av framsidan på fenan försvann.

2000-07-31 St Uddviken, SSV. Ola och jag stack ut vid 13-tiden, vi var helt enkelt desperata efter lite surf. Rätt soligt och varmt men lite vind. Ola körde 5.1 på 325-brädan och började få snits på både hängsele och stagvändningar. Jag kajkade runt med 6.3 och försökte öva på nosesink tack - någon planing blev det verkligen inte. Ca 3 andra ute, de var nog lika desperata som vi..

2000-07-13 St Uddviken, V. Tjohoo, vilken kanondag - toppade på runt 18-19 m/s. Kände mig lite överriggad med 4.1 och beslutade mig för att byta ned till ett nytt 3.5 som jag inte testat innan. Det gick bättre än jag trodde, planing nästan hela tiden. Ångrade att jag inte tagit med den lilla vågbrädan, det var lite flying high med min vanliga bräda.
Per körde 5.1 efter att först ha varit tvungen att åka och köpa en ny cleat, den andra hade på något mystiskt sätt försvunnit..

2000-07-12 St Uddviken, NV. 8-13 till kvällen/natten var progosen. Kom ut vid 17-tiden och det toppade väl på 8-9 ca, det kändes dock som mer så jag riggade 5.0. Ovanligt lyckad riggning måste det ha varit för jag planade nästan hela tiden..

2000-07-07 St Uddviken, SV. Planade bra med 7.1 men det kunde gott ha blåst lite mer, det var ca 8-11 m/s. Måste bara justera lite mer, placering av stroppar, mastfot och linor - som det var nu kändes det inte helt bra.

2000-07-01 Mjörn - Hjällsnäsviken, NO.Riktigt ojämn vind, blåste inte tillräckligt då jag kom så jag satte mig i bilen och väntade. Blåste upp sedan men jag hann inte rigga mitt nyinköpta 7.1 innan det mojnade av igen... Känner någon igen detta dilemma??
Såg en kitesurfare då jag riggade ned, måste vara en av de första på Mjörn. Såg urkul ut, planerar att själv testa detta senare i sommar - kan knappt bärga mig!

2000-06-27 Björlanda Kile, NV. Ingen direkt vind att vänta enligt prognosen men då det klarnade upp så kom brisen på allvar. Grundvind på 10 m/s och korta toppar på ca 14, det mojnade dock av efter ett tag. Riggade 5.0, Per anslöt senare med 6.3. Kände att jag skulle velat ha lite större, kanske 5.5.

2000-06-23 Mjörn - Björboholm, S. Vilken midsommarafton, sill och surf! Byigt men med mkt vind, ca 17 m/s som mest. Per körde 6.3 och jag 5.0. Blev ilsk på min bom som börjar bli lealös vid bakbeslaget - otroligt irriterande.

2000-06-16 St Uddviken, NV. Kom sent, vid 19-tiden. Såg ok ut för 5.0 vilket det också var innan det tyvärr ganska fort mojnade. Härligt stora dyningar ute i farleden, chophoppen börjar sitta lite bättre nu.

2000-06-14 St Uddviken, SV. Lika trevligt idag som igår, faktiskt bättre då det var strålande sol. Lite byigt, både Charlotte (3.6) och jag (4.1) kände oss överriggade ibland. För att inte tala om Per som återigen körde på 5.5. Han fick hänga som en blå och fick ägna mesta tiden åt att häva spinouter då hans fena sett bättre dagar.

2000-06-13 St Uddviken, SV. Betydligt mer vind idag, rätt byigt med toppar på 18 m/s. 4.1 för mig och 5.5 för Per (som emellanåt såg duktigt överriggad ut). Han tappade inte bort något idag iallafall..
Övade på mina chophop men det verkliga lyftet vill inte infinna sig. Solen tittade fram sedan, det var ovanligt lite folk ute dock.

2000-06-12 St Uddviken, SV. Fullt manskap idag, Per, Ola, Charlotte och Ove åsså lilla jag då... Var lite väl optimistisk då jag riggade 4.1, fick byta upp till 5.0 sedan. Vinden kom och gick lite men mestadels var det full planing.
Ola kämpade med 325-kossan och 4.0, stora framsteg gjordes och han försökte tom använda hängsele på slutet. Per verkar vara förföljd av otur, idag tappade han en del av mastfoten (min mastfot hrrmmm...). Basen satt kvar i masten och pucken på brädan, allt var helt det var bara det att jointen + quicktappen lossnade och försvann, helt obegripligt! Grabben börjar bli dyr i drift, först fenan och nu det här :-).

2000-06-10 Mjörn - Björboholm, SO-SSV. Åkte upp till Per vid Mjörn då det skulle vara vindar runt ost. Strax innan jag skulle åka hemifrån så ringde han och sa att jag skulle ta med små segel för det blåste ordentligt.
Det gick vita gäss då jag kom men när vi riggade så mojnade det av.. Förbaskade insjöar tänkte jag och Per bestämde sig för att ta 325-brädan för att slippa kajka runt
Vi SKULLE bara surfa så vi gav oss ut, Per med 6.3 och jag med 5.0, och vi behövde inte vänta förrän belöningen kom. Det blåste upp rejält samtidigt som vinden vred lite mer åt syd.
Per hade all möda i världen att hålla ned 325:an och jag var emellanåt överriggad med 5.0.
Per gav upp och styrde hemåt för att sedan ge sig ut med sin 270 istället. En stund senare ser jag honom stå och vifta vid andra sidan av sjön, han har tappat fenan... Det slutade med att vi fick hämta honom med bilen.
Iallafall, det var en riktigt bra surfdag och insjösurf kan vara riktigt bra!

2000-06-03 Hvide Sande DK, SV. Sideshore och inte så bra vind som igår. Körde ändå 5.0 och det blev några bra repor. Lyckades få Mattias att prova också, riggade först 6.3 till 325-brädan men det visade sig vara för stort i byarna. Vi bytte till 4.1 och han lyckades bemästra ett par strandstarter. Inte illa med tanke på att det var lite vågigt denna dag.

2000-06-02 Hvide Sande DK, V. Wow, en riktig 5.0-dag! Första dagen i Danmark började bra, Charlotte och jag hade 5.0 medans Per tog 5.5 och det var perfekt för oss alla. Både Per och jag är rörande överens om att 5.0-segling är det roligaste, det är en sån skön storlek..
Västlig vind betyder rak frånlandsvind i Hvide och det var lite ovant för oss men efter ett tag kunde vi inte få nog! Kul att fräsa fram med land på "fel" sida. Per var lyrisk över den jämna vinden, han kunde inte fatta att han kunnat stå i stropparna HEEELA repan (och den var lång!).

2000-05-29 St Uddviken, SV. Ut efter jobbet med Per, Ove och Pettsson. Riggade 4.1 medans Per tog 4.0. Pers segel var emellertid fullt av små underliga hål i monofilmen (?!) så han fick ta 5.1 istället. Tur det för vinden blev inte så stark som utlovat.

2000-05-28 St Uddviken, S. Charlotte och jag stack ut vid 11-tiden, det såg inte hejdlöst bra ut så vi riggade våra 6.3:or.
Efter kanske en halvtimma så passerade ett åskmoln och vinden tilltog något otroligt. Vi tog oss utpumpade i land och riggade ned till 4.0. Det var byligt och vinden låg på minst 13 m/s och med byar upp till 20! Viken kokade av småvågor - det var som att köra på en motorväg full med sådana där äckliga fyrkantiga vägbulor.
Tidvis var jag överriggad med 4.0 och fick kämpa med att trycka ned brädan, släppa ut och styra upp i vind för att inte helt tappa kontrollen. Dax för sumo-diet!
Vi körde slut på oss (vilket måste erkännas gick rätt fort idag!) och sedan åkte jag och köpte en ny 460 mast inför Danmarkstrippen.

2000-05-27 Möttvik, OSO. Ostan kom och Per, Charlotte och jag drog till Möttvik. Pettsson mötte upp och vi riggade glada i hågen medans gässen rullade in i viken. Men något hände då vi kom ut, vinden försvann men vattnet var choppigt värre så det var bara jobbigt att stå där och kajka... Det var spöregn och kallt så vi tog oss i land igen.
Alla utom Pettson började rigga ned, jag hade en tid att passa på e.m och tyckte inte att det var någon idé att fortsätta. Då började det blåsa! Vinden vred till SO mer och ökade rejält! Pettson flög fram och tillbaka i viken och vi andra styrde kosan hem aningens sura..

2000-05-26 Björlanda Kile, VNV. Vilken dag, sol och rejält med vind. Riggade först 4.0 men det visade sig att vinden ljög lite, bytte raskt till 5.0 och det var idealiskt.
Råkade ut för mitt livs första mastbrott också (för att riktigt runda av en perfekt dag..), hade precis jippad borta vid Kippholmen, pumpade till en gång och PANG! Det lät som ett pistolskott (en och annan segelbåt trodde nog att regattan hade börjat!) och jag for i vattnet. H-vete tänker man då, min enda 460-mast åt skogen! Lagom inför Danmarksresan också..
Började simma hemåt, en kille stannade och frågade om jag behövde hjälp och medans vi låg där i dyningarna och funderade hur vi bäst skulle lösa det hela så kommer en snubbe forsande och säger typ: "Öh! Håll er ur vägen va!" SHÄKTA MIG då om jag låg i vägen men det är lite svårt att flytta på sig med trashad rigg.. Nog om detta men det retar mig då det är sådan attityd som skrämmer bort t ex nybörjare från sporten, basta!
Så, när jag väl tagit simborgarmärket, strandat på stenpiren, burit grejerna över piren, riggat ned och rullat ett fint paket och paddlat in till hamnen så rusade jag till bilen och lyckades, med hjälp av alla förlängare jag hade, rigga 5.0:an (som jag till min glädje märkte inte var så söndrigt) på min 400 wavemast. Och jag hann med några vändor till innan det mojnade.

2000-05-24 St Uddviken, SSV. Gick upp i ottan för att hinna surfa innan jobbet. Det blåste riktigt bra men också rätt byigt, körde 5.0. Grått och regnigt väder, såg inte en levande själ. Fiskarna hoppade framför brädan, väckte jag dem kanske?

2000-05-21 Björlanda Kile, VNV. Blåste inte så mycket, blev kanske några minuter högst med planing men det var kul ändå. Många ute och bra väder. Lyckades med något konstigt också, försökte en duckjibe utan planing (döfött..) och då jag dragit seglet över huvudet så snurrade det runt plötsligt och hamnade i händerna på mig igen..? Clewfirst sail-360 eller något blev det, men hur ska jag nånsin lyckas göra om detta?!

2000-05-20 Björlanda Kile, NV. Började blåsa till under e.m, kom ut vid 4-tiden och det blåste stadigt 6-9 m/s. Planade riktigt bra faktiskt med 6.3, fick pumpa lite ibland bara..
Ingen ute då jag startade men sen kom två till, tror det var Sune och Rune, Björlandas Senior Masters! Var förvånad över att inte se fler ute, det var riktigt bra förhållanden. Kanske trodde många att vinden skulle mojna (den kom ju så sent) men när jag skriver det här, kl 20.15, så blåser det ff lika friskt..

2000-05-16 St Uddviken, SSO. Åkte till Björlanda först men vindarna nådde inte in i viken, betydligt bättre i Uddviken. 6-11 var det sagt men det var nog mer åt 6-hållet.. Men jag kom nog lite för sent, 19.00. I morgon f.m ska det blåsa mer, funderar på att ge mig ut i arla morgonstund, innan jobbet.

2000-05-14 Björlanda Kile, V. Fick vackert kajka runt på min 260 och 6.3, det gick inte fort då brisen aldrig kom. Brände näsan iallafall! Lagom putt på pojkvännen som lovat surfa men som lyckades krångla sig ur det...

2000-05-13 Björlanda Kile, VNV. Soligt och varmt, väntade på brisen tillsammans med Per men den kickade aldrig in riktigt. Pendlade mellan 5-7 m/s ungefär, ingen planing med 6.3.
Per däremot flög med min gamla 325:a och ett lånat 7.3, vi bytte ett tag och först nu förstår jag hur bra en såpass stor bräda kan vara i måttliga vindar... URKUL!

2000-05-06 St. Uddviken, VNV. Rätt ok sjöbris, men jag missade det göttaste då jag inte kunde ta mig ut förrän vid 17-tiden. Upptäckte att jag fått en liten reva i mitt 6.3... Det är det största seglet jag har, så det gick inte fort direkt... Att köra smått är roligare men inte såna här dagar, jag skulle ge mycket för en widestyle och ett 8.1!

2000-04-21 St. Uddviken, SSO. Äntligen surf igen och vilken dag sen! Kanonvarmt och rejält med vind, över 10 m/s och ibland upp till 15 m/s. Jättevarmt även utan väst och handskar. Ove mötte upp och körde på sitt 6.0 medans jag tog 5.0. Flera andra ute, bla två inte så erfarna killar som kämpade tappert - det värmer att se fler som ger sig på sporten. Gôtt kämpat!
Premiärtur för bussen till beachen också, enormt skönt att bara slänga in prylarna där bak, fattar inte hur jag har klarat mig utan den.. Hoppas på vind hela påskhelgen!

2000-02-27 St. Uddviken, SSV. En smula byigt men underbart drag med 4.0, inte så kallt heller faktiskt. Enda smolket i bägaren var mitt nyanskaffade segel från Fuerte.. Kollade så noga hemma och fixade småripsen men nu när jag riggade upp och drog till i nedhalet så sa det: boink, boink, BOINK!! Tre rips till nära masten, inte så små heller! Bara att inse att Fuerte äter segel.. Började regna oxå så silvertejpen ville inte fästa alls, seglade ändå. Ingen annan ute. Bojen med förbudsparagrafen har kommit upp nu, 1/4 tom 31/7 gäller i år..

2000-01-30 St. Uddviken, NV. CRAZY! Svårt hålla 2.9 i stormbyarna. Har aldrig sett så hög vattennivå någon gång, endast en liten snutt av parkeringen fanns kvar! Träffade surfkompisen Örjan, dock utan bräda.. Så jag kände mig väldigt ensam då jag plaskade runt och skulle vattenstarta utan känsel i vare sig händer eller fötter... Soligt och fin dag förstås! Många kom körandes till viken för att titta till hamnen och det höga vattenståndet och de tittade oförstående på mig, "Är du inte riktigt klok eller?!!" sa en kille till mig, det är synd om de oinvigda! *hihi*

2000-01-06  St. Uddviken. SSV. Fyrverkerier, fest och glam - vad spelar det för roll.. Först nu är det nya millenniet invigt på
RÄTT sätt! Det blev ingen kuling, bara byigt och regnigt och grått...och kallt.. Jag har aldrig frusit så mycket om händerna idag